Schadeclaim op autoverzekering sneller afgehandeld door dashcams
Volgens verzekeraars zouden beelden van dashcams ervoor kunnen zorgen dat een schadeclaim op de autoverzekering sneller wordt afgehandeld. Ondanks dat er nog maar incidenteel beelden worden meegestuurd, zouden beelden voor minder discussies over de schuldvraag zorgen.
Uit onderzoek van Verzekeringen.com blijkt dat dashcam beelden voor minder discussie zouden zorgen bij de schuldvraag van een auto-ongeluk. Daarnaast zou dit ervoor zorgen dat schadeclaims op de autoverzekering sneller kunnen worden afgehandeld. Volgens de vergelijkingssite worden nog slechts in een aantal gevallen dashcam-beelden meegestuurd als bewijsmateriaal bij een auto-ongeluk. Verzekeraars lieten weten incidenteel beelden toegestuurd te krijgen, maar deze wel te gebruiken in de schadeafhandeling.
Verzekeraars verwachten overigens wel dat wanneer de populariteit van dashcams in auto’s toeneemt, ook het aantal meegestuurde beelden zal toenemen. De verzekeraars lieten weten dat beelden nu nog incidenteel worden meegestuurd. De ontwikkeling van dashcams in auto’s wordt door hen echter wel als positief gezien. De beelden kunnen worden gebruikt om de feitelijke situatie te achterhalen. Bij het invullen van het schadeformulier kan nu nog discussie ontstaan. Dashcams zorgen voor minder discussie bij de schuldvraag en vormen een compleet nieuwe bron van bewijsmateriaal.
“Bij het huidige bewijsmateriaal, zoals een schadeformulier en verklaringen van betrokkenen en getuigen, is het soms nog lastig om precies te achterhalen wat er is gebeurd. Bij het bepalen van de schuldvraag zullen we dashcam-beelden, indien bruikbaar, zeker meenemen. Het voordeel is dat een benadeelde eenvoudiger kan bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is”, aldus Eva Hersbach woordvoerster van Delta Lloyd tegenover Verzekeringen.com.
Er zijn volgens de verzekeraars niet alleen maar voordelen van dashcam-beelden. De beelden zouden namelijk ook kunnen zorgen voor afleiding en het delen van opnames via social media zouden kunnen zorgen voor privacy discussies. Tevens zijn er nog maar weinig auto’s die een dashcam hebben en zorgt in een aantal gevallen het online versturen van deze (grote) beelden nog voor problemen. Ook laat een dashcam meestal alleen zien wat er aan de voorkant van de auto gebeurt. De oorzaak van auto-ongelukken vanaf de zij- en achterkant zijn dan nog steeds onduidelijk.
Over het algemeen zien verzekeraars het gebruik van dashcams als een goede ontwikkeling om eventuele schuldvraag duidelijk te krijgen, maar ook wat er precies is gebeurd tijdens een ongeluk. “Veel verzekeraars geven aan dat de beelden een duidelijke aanvulling kunnen leveren over de toedracht van een auto-ongeluk”, zo concludeert Jelmer Dingemanse van Verzekeringen.com. Niet alleen verzekeraars kunnen de beelden gebruiken als bewijsmateriaal, maar ook politie en justitie. In Rusland worden verzekerden door verzekeraars zelfs verplicht een dashcam te gebruiken.