Het CBR heeft bekend gemaakt dat Advanced Drivers Drivers Systems (ADAS), oftewel ondersteunende rijsystemen voor auto’s zoals cruise control, vanaf 1 januari 2016 toegestaan worden tijdens rijexamens. Dit om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen en toekomstige bestuurders hierop voor te bereiden. Nederland is een van de eerste landen die dit officieel toestaat tijdens het rijexamen. Daarmee vormt het een voorbeeld voor andere landen.

Het CBR wil met deze verandering het rijexamen moderniseren: steeds meer auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met ADAS en dat verandert het autorijden. Echter beargumenteert het CBR dat examenkandidaten net zo goed moeten opletten met een ADAS-systeem als kandidaten zonder, omdat technische systemen nou eenmaal niet perfect zijn. Het CBR legt dit uit aan de hand van een voorbeeld: ‘’Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.’’ De opzet en beoordeling van een rijexamen verandert dus niet door ADAS.

Ook is het gebruik van ADAS op vrijwillige basis: kandidaten worden niet verplicht te leren omgaan met deze systemen, het is alleen niet meer verboden ze te gebruiken. Wat nog wel verboden is tijdens het rijexamen zijn systemen die volledig het rijden overnemen, zoals automatisch inparkeren. Dit omdat deze systemen nog niet veel in gebruik zijn en toekomstige bestuurders dus nog wel zelf deze vaardigheden onder de knie moeten krijgen.

Hoewel sommige rijscholen ADAS al hebben omarmd, lopen anderen achter. Aankomende rijschoolleerlingen en hun ouders komen dus voor de beslissing te staan of ze voor een ADAS-rijschool gaan of niet. Het CBR is al begonnen met voorlichting geven over deze verandering aan rijschoolhouders vanaf half september, zodat ze goed op de hoogte zijn van wat deze aanpassing precies inhoudt.

ADAS kan worden gezien als de tussenfase tussen de ‘’ouderwetse’’ auto die volledig door onszelf wordt bestuurd en de volledig autonome auto. De kwesties die ADAS nu met zich mee brengt, laten ons de tip van de sluier van de toekomst zien: want hoe gaan we om met rijden als auto’s onze besturing niet meer nodig hebben? Moeten we nog steeds leren autorijden voor het geval dat de techniek ons in de steek laat, zoals het CBR hier beargumenteert? Hoe gaan we om met deze tussenfase waarin ADAS een steeds grotere rol gaat spelen en onze rij-autonomie verder in zal perken? De toekomst zal het leren.

Meer gedetailleerde informatie over de meest gestelde vraagstukken rondom ADAS en het gebruik ervan tijdens rijexamens wordt samengevat op Huurautoverzekering.com.

Dit vind je ook leuk

Comments are closed.