Het bezitten van een eigen auto is allang niet meer zaligmakend. Maakte het kentekenbewijs met een tenaamstelling jaren geleden nog plaats voor de leasebak, de laatste tijd steken er alternatieven de kop op.

De eigen auto

Natuurlijk geeft het bezitten van een auto een zeker gemak. De auto staat altijd voor de deur, je bent volledig vrij in de kilometers die je rijdt en de bestemming die je kiest en je kan je eigen spullen er lekker in laten liggen. Toch is het bezitten van een auto niet enkel rozengeur en maneschijn.

Bezit is zorg en dit uit zich meestal in kosten. Hoge kosten. De afschrijving van je auto, de wegenbelasting, het onderhoud en niet te vergeten de autoverzekering. Alles tezamen loopt dit flink in de papieren. Is de leaseauto dan een betere optie?

Leasen

De leaseauto is vaak nieuw en rijdt als een zonnetje. De aanschaf hoef je niet te doen, een onderhoudsbeurt wordt door de werkgever betaald en dit scheelt allemaal behoorlijk. Bij schade is het vaak iets lastiger, vooral als dit in privé tijd ontstaat, maar ook hier ben je doorgaans voordeliger uit dan bij een auto in eigendom.

Toch zijn er ook nadelen aan een leaseauto. Zo zitten er flinke kosten verbonden aan het privé rijden van een leaseauto. Bij het aangaan van een leasecontract wordt een termijn afgesproken waar niet makkelijk van af te wijken is, behalve als je bereid bent een fikse boete te betalen. En als de leaseauto door de werkgever is verschaft, maakt de werkgever flinke maandelijkse kosten voor die auto. Kosten die zonder leaseauto wellicht in een maandsalaris worden verrekend.

Stilstaande auto’s

Uit onderzoek is gebleken dat een gemiddelde autorit 19 kilometer bedraagt en zo’n 15 minuten in beslag neemt. Ditzelfde onderzoek wees uit dat een auto gemiddeld 23 van de 24 uur in een etmaal stil staat. Voor iets dat zo’n grote hap neemt uit het maandelijks besteedbaar inkomen, is het effectieve gebruik dus niet zo groot. Dit hebben de ontwikkelaars van de deelauto ook bedacht.

Deelmobiliteit

Het delen van transportmiddelen tussen gebruikers is deelmobiliteit. Dit komt in de vorm van een deelauto, een deelscooter, een deelstep en een deelfiets. Er zijn inmiddels veel aanbieders van deelauto’s en het gebruik gaat steeds gemakkelijker. Door op de ene plek een beschikbare auto te pakken en op een andere plek weer achter te laten, beschik je over de flexibiliteit van een eigen auto zonder de bijkomende moeilijkheden.

En dit allemaal te regelen door een eenvoudige app te downloaden op je telefoon. Betalen doe je enkel voor de kilometers die je rijdt, lange contracten zijn niet aan de orde en ook de kilometerprijs wordt steeds aantrekkelijker.

Naast de eigen portemonnee heeft het milieu ook baat bij deelmobiliteit. Om te beginnen rijden automobilisten minder kilometers vanaf het moment dat ze overstappen op een deelauto. De fiets wordt eerder gepakt voor een rondje in de buurt.

Er staan momenteel een kleine 8000 deelauto’s over Nederland verspreid, dit is zonder de particulier aangeboden deelauto’s. De deelauto vervangt in de regel zo’n 6 privéauto’s, een eenvoudige som leert dat deze ontwikkeling een direct effect heeft op de files, het milieu en hopelijk op jouw portemonnee.

Dit vind je ook leuk

Comments are closed.