Uit het marktonderzoek van GfK is gebleken dat 86,4% van de ondervraagden verwacht dat de auto binnen nu en 20 jaar milieuvriendelijk en duurzaam zal zijn. Toch blijkt uit de bevindingen van een onderzoek van huurautoverzekering.com dat dit nog langer niet het geval is in de vloten van vele huurauto bedrijven. Toch liggen de verkoopcijfers, met 4,5% hybride auto’s, van auto’s met alternatieve energie bijzonder hoog, vergeleken met haar buurlanden. Om ervoor te zorgen dat alle nieuw verkochte auto’s in 2035 volledig uitstootloos zullen zijn hebben verschillende deskundigen voorgesteld dat de technologien zich zullen moeten ontwikkelen, de overheid haar beleid consistent moet houden en dat de opvoeding van consumenten van groot belang is.

Volgens de bevindingen van Bovag en Raivereniging is 4,5% van auto’s in de vloten van Nederlandse huurauto bedrijven hybride, tegenover minder dan 1% hybride auto’s in Frankrijk. Dit terwijl Frankrijk juist als koploper in elektromobiliteit wordt gezien. Volgens Paul Waal, hoofdpersoon communicatie voor Bovag, doen verhuurbedrijven in Nederland het veel beter als men dit vergelijkt met het totale wagenpark.

Toch lijken deze cijfers nog bijzonder laag te liggen, mochten we naar een uitstootloze toekomst willen gaan. Volgens Paul Waal wachten we op een doorbraak met betrekking tot accu’s en de accu radius. Verder is het wachten op doorbraken op het gebied van technologien zodat auto’s aantrekkelijker worden voor meer gebruikers.

Niet alleen aan gebruikers moet beter worden uitgelegd hoe aantrekkelijk het is een elektrische auto te rijden. Dit geldt ook voor verhuurbedrijven. Volgens Quirijn Teunissen van Platform Toekomstbestendige Mobiliteit komt de afname van elekrische auto’s binnen huurvloten door de verandering in de fiscale wetgeving. Deze nieuwe technologien vergen veel investering. Om dit te benutten zal de overheid een vaste koers moeten houden. Dit is essentieel om naar volledig uitstootloze auto’s te gaan.

De verwachte groei is gebaseerd op een aantal factoren, van technologische factoren tot factoren met betrekking tot consumenten en infrastructuur. Volgens Charles de Lusignan van ACEA (European Automobile Manufacturers Association) zullen consumenten moeten wennen aan specifieke characteristieken van de nieuwe technologien zoals nieuwe voorwaardes voor het opladen van de auto. De opvoeding van consumenten zullen alle consumenten moeten betreffen.

Het is hierbij tevens belangrijk dat consumenten de precieze voor- en nadelen van het rijden in elektrische auto’s weten, zoals de natuurvriendelijkheid ervan. Volgens Jan Fransen van Natuur en Milieu vervuild de oude auto ongeveer 5-15 keer meer dan de elektrische auto doet. In de lange termijn is het rijden in elektrische auto’s de enige oplossing om klimaatneutraal te rijden.

Wanneer deze technologien zich ontwikkelen, de overheid een consistent beleid houdt en met de juiste voorlichting ziet ook Quirijn Teunissen een positieve toekomst voor elektro-mobiliteit. In 2035 zullen alle nieuw verkochte auto’s uitstootloos zijn.

Ernesto Suarez, oprichter en directeur van huurautoverzekering.com: Uit ons onderzoek is gebleken dat er veel onzekerheid is over de prijs voor het verzekeren van elektrische auto’s. Wij steunen de alternatieve aandrijvingen in de huurauto industrie volledig. Wanneer u kiest voor het huren van een elektrische auto zal dit geen effect hebben op onze verzekeringspremies.

Dit vind je ook leuk

Comments are closed.