Wat kun je eigenlijk verwachten bij een onderhoudsbeurt? Wat betekent een kleine beurt en een grote beurt en waarin verschilt deze van een ‘gewone’ beurt? En wat is dan ‘aanvullend onderhoud’ en ‘slijtagereparaties’?

Vervaging ‘kleine’ onderhoudsbeurt en ‘grote’ onderhoudsbeurt

Vroeger was er een duidelijk verschil tussen een kleine en grote onderhoudsbeurt, maar de laatste tijd vervaagt dit steeds meer. Door moderne auto’s en de langere onderhoudsintervallen, is er minder vaak sprake van een ‘kleine’ of ‘grote’ beurt.

Wat is een onderhoudsbeurt?

Een onderhoudsbeurt voor je auto zorgt dat je in een betrouwbare en veilige auto blijft rijden. Tijdens de onderhoudsbeurt is er een inspectie van 50 tot 100 punten. Die punten worden voor de auto voorgeschreven door de betreffende autofabrikant. Soms wordt voor nieuwere auto’s het onderhoud ook wel gepland op basis van het rijgedrag. Het vervangen van de (motor)olie en de (motor)oliefilter zitten eigenlijk standaard in een onderhoudsbeurt. Cruciale onderdelen en vloeistoffen als ruitenwissers, remvloeistof, remmen, banden en uitlaat worden standaard geinspecteerd. Onderhoudsbeurten kunnen verplicht zijn voor geldende garanties. Onderhoudsbeurten vinden vaak plaats op intervallen (bijvoorbeeld om de 15.000-30.000 km), maar soms bij nieuwere auto’s gepland worden op basis van het rijgedrag.

Wat wordt er precies gecheckt?

Naast het uitvoeren van onderhoudsservices (bijvoorbeeld olie en oliefilter vervangen) wordt je auto tijdens de onderhoudsbeurt op verschillende punten gecontroleerd. De belangrijke onderdelen als banden, remmen, ruitenwissers en uitlaat worden gecheckt, maar ook bougies en het brandstoffilter. Als blijkt dat er onderdelen kapot of versleten zijn dan zal de monteur deze vervangen, welke extra kosten zijn bovenop de prijs van de onderhoudsbeurt. Hier is dan sprake van extra onderhoud en tijdgebonden of slijtage reparaties.

Wat is aanvullend onderhoud?

De onderhoudsbeurt bestaat uit een basis check en eventueel aanvullend onderhoud. Aanvullend onderhoud betekent het controleren van onderdelen als bougie(s), interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter en distributieriem. Tijdens de onderhoudsbeurt stelt een garage vast of aanvullend onderhoud nodig is. Aanvullend onderhoud bij een beurt van 30.000 km is anders dan bij een beurt van 60.000 km en anders voor elke auto. Het vervangen van een distributieriem is een voorbeeld van preventief onderhoud dat je sowieso volgens richtlijnen laat uitvoeren.

Wat zijn slijtage of tijdgebonden reparaties?

De levensduur van sommige onderdelen hangt af van het gebruik (remmen, banden en ruitenwisserbladen). Deze slijtage reparaties worden voorspeld op basis van jouw type auto, bouwjaar, kilometerstand en rijgedrag. Daarnaast zijn er tijd- of kilometergebonden reparaties (bijv. de distributieriem). Deze moeten worden uitgevoerd bij een aantal gemaakte kilometers of verstreken jaren. De garage stelt tijdens de onderhoudsbeurt vast welke slijtage en/of tijdgebonden reparaties nodig zijn.

Dit vind je ook leuk

Comments are closed.